Banner

Radikal Forum

Yaşama dair her ne varsa...

Koenzim(Co) Q10'un Sağlığa Faydaları

1
Koenzim Q10'un Faydaları


Koenzim Q10 (CoQ10), hücrelerinizde enerji üretmeye yardımcı olan bir enzimdir. Güçlü bir antioksidan görevi görebilir, hücrelerinizi hasardan koruyabilir ve bağışıklık sisteminizi güçlendirebilir. CoQ10, ubikinon ve Q10 vitamini olarak da bilinir.3

Çoğu zaman, vücudunuz doğal olarak yeterli CoQ10 üretir. Ancak nörodejeneratif hastalıklar, fibromiyalji ve kalp hastalığı gibi bazı durumlar seviyenizi düşürebilir. Statinler gibi kolesterol düşürücü ilaçlar almak da CoQ10 seviyenizi azaltabilir.4
Sood B, Keenaghan M. CoenzymeQ10. In: StatPearls. StatPearls Publishing; 2022.


Sağlık hizmeti sağlayıcıları, CoQ10 seviyenizi artırmanızı isteyebilir. Bunu yapmanın bir yolu, bir CoQ10 takviyesi almaktır. CoQ10 takviyelerinin minimum güvenlik riskleriyle sağlık yararları sağladığı gösterilmiştir.
Diyet takviyeleri FDA tarafından minimum düzeyde düzenlenir ve sizin için uygun olabilir veya olmayabilir. Takviyelerin etkileri kişiden kişiye değişir ve tür, dozaj, kullanım sıklığı ve mevcut ilaçlarla etkileşimler dahil olmak üzere birçok değişkene bağlıdır. Herhangi bir takviyeye başlamadan önce lütfen sağlık uzmanınız veya eczacınızla konuşun.
CoQ10'un Faydaları

Bir CoQ10 takviyesi herkes için mutlaka doğru olmasa da - özellikle dengeli bir diyet yiyorsanız ve altta yatan herhangi bir rahatsızlığınız yoksa - faydalı olabileceği zamanlar vardır. Aslında, çalışmalar CoQ10'un çeşitli sağlık sorunlarını iyileştirmek için umut verici olduğunu bulmuştur.

Kalp Sağlığını İyileştirebilir

CoQ10 almanın, özellikle kalp yetmezliği olanlarda, kalp fonksiyonu üzerinde olumlu bir etkisi olabileceğine dair bazı kanıtlar vardır.

Kalp yetmezliği olan 420 kişi üzerinde yapılan bir araştırma, plaseboya kıyasla, standart kalp yetmezliği tedavisini iki yıl boyunca günde üç kez 100 mg CoQ10 ile takviye etmenin insanların semptomlarını iyileştirdiğini ve kalp problemlerinden ölme riskini azalttığını gösterdi.5

CoQ10 ayrıca, kalp hastalığı riskinizi tahmin etmenize yardımcı olabilecek inflamatuar bir belirteç olan yüksek hassasiyetli C-reaktif proteini azaltmaya yardımcı olabilir. Bir analizde araştırmacılar, 10 hafta boyunca CoQ12 takviyesi alan kardiyovasküler hastalığı olan kişilerin yüksek hassasiyetli C-reaktif proteinde bir azalma yaşadığını keşfettiler. Ek dozaj günde 30 mg ila 300 mg arasında değişiyordu ve medyan dozaj günde 175 mg idi.6

CoQ10'un ayrıca doksorubisin gibi bazı kemoterapi ilaçlarının neden olabileceği kalp hasarını önlediği gösterilmiştir.7

Statinlerden Kas Ağrısını Azaltabilir

Statin (veya kolesterol düşürücü ilaçlar) alan kişiler, ilaçtan kas ağrısı ve kramp yaşayabilir. Araştırmacılar, bu rahatsızlığın, statinlerin neden olabileceği CoQ10 eksikliğinden kaynaklanabileceğine inanıyor.

Küçük bir çalışma, takviye yoluyla CoQ50 seviyelerini artırmanın ilacın etkisini hafifletmeye yardımcı olup olmayacağını görmek için katılımcıların günde iki kez 10 mg CoQ10 almasını sağladı. Çalışma, takviyenin hafif ila orta şiddette kas semptomlarını azalttığını buldu. Katılımcılar ayrıca günlük aktivitelerine katılma konusunda daha az kısıtlanmış hissettiler.

Migren Baş Ağrısını Azaltabilir

Geçmişte yapılan altı çalışmanın gözden geçirilmesi, üç ay boyunca CoQ10 takviyesi alan migren hastalarının baş ağrılarında iyileşme yaşadığını gösterdi. Baş ağrılarının şiddeti azalmazken, baş ağrısı ataklarının uzunluğu kısaldı. Ayrıca plasebo alanlara kıyasla daha az baş ağrısı yaşadılar.

Fibromiyalji Semptomlarını İyileştirebilir

Fibromiyalji, vücutta ağrının yanı sıra yorgunluk ve uyku problemlerine neden olan bir durumdur. CoQ10, fibromiyaljili hastalarda ağrı, yorgunluk ve sabah yorgunluğunu azaltma potansiyeline sahiptir. Sıklıkla durumla ilişkili depresyon ve anksiyete bile takviye ile iyileştirilebilir.

Aslında, bir çalışma, CoQ10'un ağrıyla ilgili sonuçların çoğunu %24 ila %37 oranında önemli ölçüde iyileştirebileceğini buldu. Ağrıdaki bu azalma, fibromiyaljili kişiler için yaşam kalitesini ve günlük işleyişi iyileştirmeye de yardımcı olabilir.11
Erektil Disfonksiyona Yardımcı Olabilir
Erektil disfonksiyon, ereksiyon olma ve ereksiyon olma konusunda sorun yaşadığınız zamandır. 230 kişiyi içeren bir araştırma, CoQ10 takviyesinin erektil disfonksiyona (ED) yardımcı olabileceğini buldu.

ED'ye ek olarak, çalışma katılımcılarının hepsinde ED'nin yanında en sık görülen durum olan yüksek tansiyon vardı.

Herkes hipertansiyon ilaçlarına ek olarak üç ay boyunca günde 200 g CoQ10 aldı. Hafif ED'si olanlar ED'lerinde iyileşmeler gördü ve% 20.1'i artık herhangi bir semptom yaşamıyor. Orta ila şiddetli ED'si olanlar böyle bir etki yaşamadılar.

ED, oksidatif stresle ilişkilendirilmiştir. Araştırmacılar, CoQ10'un ED üzerinde olumlu bir etkisi olabileceğine inanıyor çünkü CoQ10 oksidatif hasara karşı koruyor.
Diyabet Yönetimine Yardımcı Olabilir
Kan şekerinizi (glikoz) ve insülin seviyenizi kontrol etmek, diyabeti önlemenin ve yönetmenin önemli bir parçasıdır. CoQ10, bu seviyeleri kontrol altında tutmaya yardımcı olabilir.

Geçmiş 40 çalışmanın gözden geçirilmesi, CoQ10'un hem açlık glikozunu hem de açlık insülin seviyelerini azalttığını gösterdi. CoQ10 ayrıca son üç aydaki ortalama kan şekeriniz olan HbA1C'yi de düşürdü.

Tüm çalışmalar arasında, dozlar günde 100 mg ila 900 mg arasında değişmektedir. Ek, dört haftadan altı aya kadar herhangi bir yerde kullanıldı.

Tip 2 diyabetli kişiler arasında, CoQ10'un sadece kan şekerini kontrol etmekle kalmayıp aynı zamanda kolesterol seviyelerini iyileştirmeye de yardımcı olduğu gösterilmiştir.13

Bununla birlikte, CoQ10'un diyabetteki etkinliği üzerine yapılan araştırmalar karışıktır. Çoğu çalışma, glikoz ve HbA1C gibi ölçümler üzerindeki düşürücü etkinin önemli olmadığını gösterme eğilimindedir. Ancak takviyenin insülin üzerindeki etkisi üzerine yapılan araştırmalar daha umut vericidir.
Vücutta doğal olarak üretilmesinin yanı sıra, CoQ10 diyetinizle de elde edilebilir:
  • Et, özellikle kalp ve tavuk budu
  • Balık, özellikle ringa balığı ve alabalık
  • Fındık
  • Bazı yağlar
  • Tahıl, özellikle çavdar ve buğday
  • Ispanak, bezelye, brokoli ve karnabahar gibi sebzeler
  • Portakal, çilek ve elma gibi meyveler
CoQ10 Nasıl Alınır

CoQ10 tabletlerde, kapsüllerde, yumuşak jellerde ve sıvı oral takviyede mevcuttur. 30 mg'dan 600 mg'a kadar formülasyonlarda gelir. Reçetesiz satılan topikal versiyonlar da mevcuttur, ancak bu tür kullanımla ilgili araştırmalar sınırlıdır.4

CoQ10 yağda çözünen bir takviye olduğundan, yağ veya katı yağ içeren yiyeceklerle birlikte almak vücudunuzun onu emmesine yardımcı olacaktır.17

Dozaj

CoQ10'un belirlenmiş minimum veya maksimum etkili dozu yoktur.

Tipik olarak, günlük bir CoQ10 dozu, 60 haftaya kadar 1 mg ila 000.12 mg arasında değişir. 100 mg'dan fazla alıyorsanız, dozu gün boyunca bölmeyi düşünün, böylece herhangi bir olumsuz yan etki yaşama şansınız daha az olur.14

Ne kadar alacağınız, yardım etmeye çalıştığınız altta yatan duruma bağlı olabilir. Örneğin, kalple ilgili çalışmalarda, günlük 100 mg ila 400 mg dozları kullanılmıştır. Bu arada, nörodejeneratif hastalıkları tedavi ederken, 600 mg'dan 3.000 mg'a kadar dozlar kullanılmıştır.18

CoQ10 almayı düşünüyorsanız, sağlık geçmişinize, sağlık ihtiyaçlarınıza ve alıyor olabileceğiniz ilaçlara veya takviyelere göre sizin için doğru miktarı belirlemek için bir sağlık uzmanıyla konuşun. Ayrıca ürünün dozaj talimatlarını okuduğunuzdan emin olun.

CoQ10 Güvenli mi?

CoQ10 genellikle yetişkinler için güvenli kabul edilir. Çocuklar (daha küçük dozlarda) ve hamile olan kişiler için de güvenli olabilir, ancak takviyeye başlamadan önce bir sağlık uzmanına danışmak isteyebilirsiniz, özellikle de bu gruplarda çok fazla araştırma yapılmamıştır. CoQ10'un emziren insanlar için ne kadar güvenli olduğu bilinmemektedir.14

ABD Gıda ve İlaç İdaresi, CoQ10'u herhangi bir özel durum için bir tedavi olarak onaylamamıştır, ancak yine de yaygın olarak bulunan ve önerilen bir takviyedir.4

Potansiyel İlaç Etkileşimleri

Araştırmalar, CoQ10'un bazı ilaçlarla etkileşime girebileceğini ve onları daha az etkili hale getirebileceğini gösteriyor. Bu nedenle, yeni bir şeye başlamadan önce tüm ilaçlarınızı ve takviyelerinizi sağlık uzmanınızla paylaşmanız önemlidir.

CoQ10'un aşağıdaki ilaçları daha az etkili hale getirdiği bulunmuştur:
  • Warfarin, Coumadin ve Jantoven markaları altında satılan kan inceltici bir ilaç
  • İnsülin, bir diyabet ilacı
  • Bazı kanser ilaçları
CoQ10 ayrıca tansiyon ilaçlarının etkilerine de katkıda bulunabilir. İkisini birlikte kullanmak kan basıncınızın çok düşmesine neden olabilir.14

Bakılacak şey

FDA, takviyeleri ilaçlarla aynı şekilde düzenlemez. Aslında, FDA, bir diyet takviyesinin raflara çıkmadan önce güvenli veya etkili olup olmadığını belirlemede herhangi bir rol oynamaz.20

Bu nedenle, bağımsız bir kuruluş tarafından üçüncü taraflarca test edilmiş takviyeleri aramak önemlidir. En dikkate değer kuruluşlardan bazıları NSF International, ABD Farmakopesi ve ConsumerLab'dir.21

Bu gruplar, takviyeleri düzgün bir şekilde üretildiklerinden ve etikette listelenen bileşenleri içerdiklerinden emin olmak için test ederken, bu, takviyelerin kişisel olarak sizin için güvenli veya etkili olduğunu otomatik olarak garanti etmez. Yine de kullanımlarını bir sağlık uzmanıyla görüşmeniz gerekir.

Alerjiniz varsa, yaygın alerjenlerin dahil edilmediğinden emin olmalısınız. Amerikan Alerji, Astım ve İmmünoloji Akademisi, alerjisi ve astımı olan kişilerin etikete özellikle dikkat etmesi gerektiğini belirtir. Ayrıca, bir etiketin "doğal" demesinin güvenli olduğu anlamına gelmediğini de vurguluyorlar.22

Çok fazla CoQ10 alabilir misin?

Herhangi bir takviyeden çok fazla almak mümkün olsa da, CoQ10 yüksek dozlarda bile çok iyi tolere edilme eğilimindedir. Araştırmalar, günde 1.200 mg'a kadar günlük alıma kadar toksisitenin olası olmadığını gösteriyor. Yine de, çoğu çalışmanın günde 100 mg ila 200 mg arasında tipik dozajlar kullandığını unutmayın.4

CoQ10'un Yan Etkileri

Araştırmalar, CoQ10'un amaçlandığı şekilde kullanıldığında muhtemelen güvenli olduğunu göstermektedir. Aslında, ciddi bir yan etki bildirilmemiştir. Bununla birlikte, uykusuzluk veya mide rahatsızlığı, mide bulantısı, kusma ve ishal gibi sindirim sorunları gibi hafif yan etkiler yaşayabilirsiniz.19

Örneğin, bir çalışma, migren için her gün 100 mg veya daha fazla CoQ10 alan kişilerin uykusuzluk yaşadığını buldu. Başka bir çalışma, günde 300 mg veya daha fazla alan kişilerde karaciğer enzimlerinin yükseldiğini, ancak karaciğer toksisitesi olmadığını buldu.4

Nadir olmakla birlikte, diğer yan etkiler şunları içerebilir:
  • Baş dönmesi
  • Işığa duyarlılık
  • Baş ağrısı
  • Mide ekşimesi
  • Yorgunluk
Hızlı Bir İnceleme

CoQ10 veya koenzim Q10, hücrelerin enerji üretmesine yardımcı olan bir enzimdir. Ayrıca hücre hasarını önlemek için güçlü bir antioksidan görevi görür. Vücut CoQ10'u doğal olarak yapar, ancak ek formda da mevcuttur. Ek olarak, CoQ10 bazı kronik hastalıkların önlenmesinde ve tedavisinde rol oynayabilir. Örneğin, CoQ10 kalp sağlığını iyileştirmeye, kan şekerini düzenlemeye ve migren baş ağrısı sıklığını azaltmaya yardımcı olabilir.

CoQ10 almayı düşünüyorsanız, bu en iyi şekilde bir sağlık hizmeti sağlayıcısı veya kayıtlı bir diyetisyen ile ortaklaşa yapılır. Hangi dozajın sizin için doğru olduğu konusunda size tavsiyelerde bulunabilir ve takviyenin mevcut takviyelerinizden veya ilaçlarınızdan herhangi birine müdahale edip etmeyeceğini belirlemeye yardımcı olabilirler.


En son Thoth tarafından 30 Ara 2023, 02:33 tarihinde darbelendi.
İnsanın anayurdu çocukluğudur
Jorge Amado
Cevapla

“Sağlık” sayfasına dön