Banner

Radikal Forum

Yaşama dair her ne varsa...

Yüzme En İyi Beyin Egzersizidir

1
Yüzen bir kız çocuk fotoğrafı

İnsanların gençlik çeşmesine en yakın şey bu olabilir.

Aerobik egzersizin yaşlanmanın bazı tahribatlarını savuşturmaya yardımcı olabileceği bir sır değil . Ancak giderek artan sayıda araştırma, yüzmenin beyin sağlığına benzersiz bir destek sağlayabileceğini öne sürüyor.

Düzenli yüzmenin hafızayı , bilişsel işlevi , bağışıklık tepkisini ve ruh halini iyileştirdiği gösterilmiştir . Yüzme ayrıca stresten kaynaklanan hasarların onarılmasına ve beyinde yeni sinir bağlantıları kurulmasına da yardımcı olabilir.

Ancak bilim insanları hâlâ özellikle yüzmenin bu beyin geliştirici etkileri nasıl ve neden ürettiğini çözmeye çalışıyor.

Beyin fizyolojisi alanında eğitim almış bir nörobiyolog , bir fitness tutkunu ve bir anne olarak yaz aylarında yerel havuzda saatler geçiriyorum. Ebeveynleri uzaktan güneşlenirken çocukların neşeyle su sıçrattığını ve yüzdüğünü görmek alışılmadık bir durum değil - ve ben de birçok kez havuz kenarından gözlemleyen ebeveynlerden biri oldum. Ancak daha fazla yetişkin yüzmenin bilişsel ve zihinsel sağlığa faydalarını fark ederse, çocuklarıyla birlikte havuza atlamaya daha yatkın olabilirler.

Yeni ve geliştirilmiş beyin hücreleri ve bağlantıları

1960'lı yıllara kadar bilim insanları, insan beynindeki nöronların ve sinaptik bağlantıların sayısının sınırlı olduğuna ve bu beyin hücrelerinin bir kez hasar gördükten sonra yenilerinin yenisiyle doldurulamayacağına inanıyorlardı. Ancak araştırmacılar , insan ve diğer hayvanların yetişkin beyinlerinde nöronların doğuşuna veya nörogeneze dair yeterli kanıt görmeye başladıkça bu fikir çürütüldü .

Artık aerobik egzersizin nörogeneze katkıda bulunabileceğine ve hem memelilerde hem de balıklarda nöronlara ve bunların bağlantılarına verilen hasarın tersine çevrilmesine veya onarılmasına yardımcı olmada önemli bir rol oynayabileceğine dair açık kanıtlar var .

Araştırmalar, egzersize yanıt olarak bu değişikliklerin ortaya çıkmasının temel yollarından birinin, beyinden türetilen nörotrofik faktör adı verilen bir proteinin artan düzeyleri yoluyla olduğunu göstermektedir . Bu proteinin uyardığı nöral plastisitenin veya beynin değişme yeteneğinin, öğrenme ve hafıza da dahil olmak üzere bilişsel işlevleri güçlendirdiği gösterilmiştir .

İnsanlar üzerinde yapılan araştırmalar, beyinde dolaşan beyin kaynaklı nörotrofik faktör konsantrasyonları ile beynin öğrenme ve hafızadan sorumlu bölgesi olan hipokampusun boyutunda artış arasında güçlü bir ilişki bulmuştur . Beyin kaynaklı nörotrofik faktörün artan seviyelerinin aynı zamanda bilişsel performansı keskinleştirdiği ve kaygı ve depresyonu azaltmaya yardımcı olduğu da gösterilmiştir . Buna karşılık, araştırmacılar beyin kaynaklı nörotrofik faktör konsantrasyonunun düşük olduğu hastalarda duygudurum bozuklukları gözlemlediler .

Aerobik egzersiz aynı zamanda nörotransmiterler adı verilen spesifik kimyasal habercilerin salınmasını da teşvik eder . Bunlardan biri, yüksek seviyelerde mevcut olduğunda depresyonu ve kaygıyı azalttığı ve ruh halini iyileştirdiği bilinen serotonindir .

Balıklar üzerinde yapılan çalışmalarda bilim insanları, kontrol grubuyla karşılaştırıldığında sekiz haftalık egzersiz sonrasında, beyinden türetilen nörotrofik faktör seviyelerinin artmasından sorumlu genlerdeki değişikliklerin yanı sıra dendritik dikenlerin (dendritik çıkıntılar veya sinir hücrelerinin uzun kısımları) daha fazla gelişmesini gözlemlediler. . Bu , beyinden türetilen nörotrofik faktörün nöronal omurga yoğunluğunu arttırdığı bilinen memelilerde yapılan çalışmaları tamamlar . Bu değişikliklerin memelilerde hafızanın , ruh halinin ve gelişmiş bilişin gelişmesine katkıda bulunduğu gösterilmiştir . Daha fazla omurga yoğunluğu, nöronların yeni bağlantılar kurmasına ve diğer sinir hücrelerine daha fazla sinyal göndermesine yardımcı olur. Sinyallerin tekrarlanmasıyla bağlantılar daha da güçlenebilir.

Peki yüzmenin nesi özel?

Araştırmacılar yüzmenin gizli sosunun ne olabileceğini henüz bilmiyorlar. Ama bunu anlamaya giderek yaklaşıyorlar.

Yüzmenin kardiyovasküler faydaları uzun zamandır bilinmektedir . Yüzmek tüm büyük kas gruplarını çalıştırdığından, kalbin çok çalışması gerekir , bu da vücuttaki kan akışını artırır . Bu, anjiyogenez adı verilen bir süreç olan yeni kan damarlarının oluşmasına yol açar . Daha fazla kan akışı aynı zamanda vücutta doğal bir ağrı azaltıcı görevi gören endorfin hormonlarının da büyük oranda salınmasına yol açabilir . Bu dalgalanma, sıklıkla egzersizin ardından gelen coşku hissini beraberinde getirir.

Yüzmenin beyni nasıl etkilediğini anlamaya yönelik araştırmaların çoğu fareler üzerinde yapıldı. Sıçanlar , insanlara genetik ve anatomik benzerliklerinden dolayı iyi bir laboratuvar modelidir .

Sıçanlarda yapılan bir çalışmada yüzmenin, hipokampustaki iltihabı baskılayan ve apoptozu veya hücre ölümünü engelleyen beyin yollarını uyardığı gösterildi. Çalışma ayrıca yüzmenin nöronların hayatta kalmasını desteklemeye ve yaşlanmanın bilişsel etkilerini azaltmaya yardımcı olabileceğini gösterdi. Araştırmacılar henüz insanlarda apoptoz ve nöronal hayatta kalmayı görselleştirecek bir yönteme sahip olmasalar da benzer bilişsel sonuçları gözlemliyorlar.

En ilgi çekici sorulardan biri, özellikle yüzmenin kısa ve uzun süreli hafızayı nasıl güçlendirdiğidir. Yararlı etkilerin ne kadar sürebileceğini belirlemek için araştırmacılar, farelere haftada beş gün, günde 60 dakika yüzme eğitimi verdi. Ekip daha sonra farelerin hafızasını, biri gizli platformlu olmak üzere altı kol içeren radyal kollu bir su labirentinde yüzdürerek test etti.

Fareler özgürce yüzmek ve gizli platformu bulmak için altı deneme yaptı. Sadece yedi günlük yüzme eğitiminin ardından araştırmacılar, farelerin her gün yaptığı hataların azalmasına bağlı olarak hem kısa hem de uzun vadeli hafızada iyileşmeler gördü. Araştırmacılar, bilişsel işlevlerdeki bu artışın, insanlarda nöropsikiyatrik hastalıkların neden olduğu öğrenme ve hafıza hasarını onarmanın bir yolu olarak yüzmenin kullanılmasına temel oluşturabileceğini ileri sürdü.

Her ne kadar sıçanlarda yapılan çalışmalardan insanlara geçiş önemli olsa da, insanlar üzerinde yapılan araştırmalar, her yaşta yüzmenin açık bir bilişsel fayda sağladığını öne süren benzer sonuçlar üretiyor. Örneğin, yüzmenin yaşlılarda zihinsel keskinlik üzerindeki etkisini inceleyen bir çalışmada araştırmacılar, yüzücülerin, yüzmeyenlere kıyasla zihinsel hız ve dikkatlerinin daha iyi olduğu sonucuna vardı. Bununla birlikte, katılımcılar rastgele seçilmediğinden ve dolayısıyla çalışma öncesinde yüzücü olanların haksız bir avantaja sahip olabileceğinden, bu çalışmanın araştırma tasarımı sınırlıdır.

Başka bir çalışma, genç yetişkin yaş aralığındaki kara sporcuları ve yüzücüler arasındaki bilişi karşılaştırdı. Suya daldırmanın kendisi bir fark yaratmazken, araştırmacılar 20 dakikalık orta yoğunlukta kurbağalama yüzmenin her iki grupta da bilişsel işlevleri iyileştirdiğini buldu.

Çocuklar da yüzmekten keyif alıyor

Yüzmenin beyni geliştiren faydaları aynı zamanda çocuklarda öğrenmeyi de artırıyor gibi görünüyor.

Başka bir araştırma grubu yakın zamanda fiziksel aktivite ile çocukların yeni kelimeleri nasıl öğrendikleri arasındaki bağlantıyı inceledi . Araştırmacılar 6-12 yaş arası çocuklara yabancı nesnelerin adlarını öğretti. Daha sonra üç aktivite yaptıktan sonra bu kelimeleri tanıma doğruluğunu test ettiler: üç dakika boyunca renklendirme (dinlenme aktivitesi), yüzme (aerobik aktivite) ve CrossFit benzeri bir egzersiz (anaerobik aktivite).

Yüzme sonrasında öğrenilen kelimelerde çocukların doğruluğunun, renklendirme ve CrossFit ile karşılaştırıldığında çok daha yüksek olduğunu ve bunun da aynı düzeyde hatırlamayla sonuçlandığını buldular. Bu, yüzmenin anaerobik egzersize karşı açık bir bilişsel fayda sağladığını gösteriyor, ancak çalışma yüzmeyi diğer aerobik egzersizlerle karşılaştırmıyor. Bu bulgular, kısa süreliğine de olsa yüzmenin genç ve gelişmekte olan beyinler için oldukça faydalı olduğunu göstermektedir.

Gerekli zaman veya turların, yüzme tarzının ve yüzmeyle hangi bilişsel adaptasyonların ve yolların etkinleştirildiğine ilişkin ayrıntılar hala üzerinde çalışılıyor. Ancak sinirbilimciler tüm ipuçlarını bir araya getirmeye giderek daha da yaklaşıyorlar.

İnsanlar yüzyıllardır gençlik çeşmesinin arayışı içinde olmuşlardır . Yüzmek alabileceğimiz en yakın şey olabilir.
İnsanın anayurdu çocukluğudur
Jorge Amado
Cevapla

“Sağlık” sayfasına dön